Na całym świecie 2/3 dzieci w wieku szkolnym nie ma dostępu do internetu w domu - raport UNICEF i ITU

Ten tekst przeczytasz w 4 minuty.
Na całym świecie 2/3 dzieci w wieku szkolnym nie ma dostępu do internetu w domu - raport UNICEF i ITU

© UNICEF/Brian Otieno

UNICEF oraz Międzynarodowy Związek Telekomunikacyjny (ITU) apelują o pilne inwestycje w celu zlikwidowania luki cyfrowej, która uniemożliwia dzieciom oraz młodzieży dostęp do odpowiedniej jakości nauki zdalnej. Obecnie 1,3 mld dzieci w wieku 3-17 lat nie ma dostępu do internetu w domu. To 2/3 dzieci w wieku szkolnym.

Według najnowszego raportu ITU oraz UNICEF pt. „Ile dzieci i młodzieży ma dostęp do internetu w domu?” problem w podobnym stopniu dotyka także młodych ludzi w wieku od 15 do 24 lat. W tej grupie wiekowej 759 mln ludzi (63%) nie ma możliwości połączenia się z internetem w miejscu zamieszkania. Raport został opracowany na podstawie badań w ponad 85 krajach. 

Bardzo wiele dzieci i młodzieży nie ma internetu w domu. To już nie jest luka cyfrowa – to cyfrowa przepaść, powiedziała Henrietta Fore, Dyrektor Generalna UNICEF. Brak połączenia z internetem nie tylko ogranicza dzieciom i młodym ludziom obecność online oraz wyłącza ich z systemu edukacji, ale też uniemożliwia konkurowanie we współczesnej gospodarce i izoluje od świata. Mówiąc wprost: brak dostępu do internetu okrada następne pokolenie z przyszłości, dodaje.

Niemal ćwierć miliarda uczniów na świecie wciąż nie może chodzić do szkoły z powodu COVID-19. Ta sytuacja zmusza dziesiątki milionów dzieci do korzystania z edukacji zdalnej. Dla tych, którzy nie mają dostępu do internetu w domu, nauka online jest poza zasięgiem.

Autorzy raportu zauważają, że luka cyfrowa utrwala nierówności, które dzielą kraje i społeczności. W najtrudniejszej sytuacji są dzieci i młodzież z najuboższych gospodarstw domowych, z obszarów wiejskich i krajów o niskich dochodach. Często są w tyle za swoimi rówieśnikami i mają niewiele okazji, aby kiedykolwiek nadrobić zaległości.

Na całym świecie, wśród dzieci w wieku szkolnym mieszkających w najbogatszych gospodarstwach domowych, 58% ma dostęp do internetu. W ubogich gospodarstwach domowych ten odsetek wynosi zaledwie 16%. Podobne różnice występują na poziomie dochodów w poszczególnych krajach. W krajach ubogich, mniej niż 1 na 20 dzieci w wieku szkolnym ma dostęp do internetu, a w krajach bogatych – 9 na 10. 

Podłączenie do internetu ludności na obszarach wiejskich jest ogromnym wyzwaniem, powiedział Sekretarz Generalny ITU, Houlin Zhao. Duża część obszarów wiejskich nie jest objęta mobilną siecią szerokopasmową, a jeszcze mniej gospodarstw domowych ma tam dostęp do internetu, dodaje.

RegionDzieci szkolne w wieku 3-17 lat, które nie mają dostępu do internetu w domu
Afryka Zachodnia i Środkowa95% - 194 mln
Afryka Wschodnia i Południowa88% - 191 mln
Azja Południowa88% - 449 mln
Bliski Wschód i Afryka Północna75% - 89 mln
Ameryka Łacińska i Karaiby49% - 74 mln
Europa Wschodnia i Azja Środkowa42% - 36 mln
Azja Wschodnia i Pacyfik32% - 183 mln
Świat67% - 1,3 mld

W ubiegłym roku, UNICEF oraz ITU zapoczątkowały inicjatywę Giga, której celem jest podłączenie do internetu każdej szkoły i jej społeczności lokalnej. W ramach inicjatywy, udało się zidentyfikować ponad 800 tysięcy szkół w 30 krajach. Dysponując tymi danymi, Giga współpracuje z rządami państw, przemysłem i partnerami z sektora prywatnego, aby opracować plan inwestycji publiczno-prywatnych. Celem inwestycji jest budowa infrastruktury niezbędnej do podłączenia szkół i mieszkańców do internetu.

Chociaż liczby zawarte w raporcie UNICEF oraz ITU przedstawiają niepokojący obraz, sytuacja w rzeczywistości może być znacznie gorsza z powodu wielu innych czynników takich jak przystępność cenowa, bezpieczeństwo i niski poziom umiejętności cyfrowych. Telefonia komórkowa i dostęp do internetu dla wielu osób są zbyt drogie.

Nawet jeśli dzieci mają w domu połączenie z internetem, mogą nie być w stanie z niego korzystać. Często wynika to z presji wykonywania obowiązków domowych lub pracy, braku wystarczającej liczby urządzeń w gospodarstwie domowym, ograniczonego dostępu do internetu dla dziewcząt lub braku umiejętności korzystania z internetu. Ważnym aspektem jest także niedostateczne przygotowanie rodziców do zapewnienia swoim dzieciom bezpieczeństwa online. 

Zobacz również

Prawa dziecka to nasz priorytet – spotkanie organizacji pozarządowych

Prawa dziecka to nasz priorytet – spotkanie organizacji pozarządowych

Ratyfikując Konwencję o prawach dziecka polski rząd zobowiązał się do przestrzegania zapisów tego dokumentu oraz regularnego raportowania postępów z ich realizacji. UNICEF Polska i inne organizacje pozarządowe spotkały się, aby omówić wspólne działania niezbędne do prowadzenia skutecznej polityki na rzecz dzieci.

Więcej
Jak radzić sobie ze stresem

Jak radzić sobie ze stresem

Roli rodzica może towarzyszyć prawdziwy rollercoaster uczuć — od poczucia szczęścia i miłości przez zmartwienie, niepokój, a potem znowu radość. Taka zmienność nastrojów potrafi być stresująca. Poznaj proste i sprawdzone sposoby na zmniejszenie negatywnego wpływ stresu.

Więcej
Jak rodzic może zadbać o siebie

Jak rodzic może zadbać o siebie

Rodzicielstwo jest trudne. To praca na pełen etat i wielu rodziców przedkłada dobro rodziny nad swoje własne. Warto być jednak świadomym, że zaspokojenie swoich własnych potrzeb psychicznych i fizycznych korzystnie wpływa nie tylko na nasze samopoczucie, ale także na samopoczucie naszych dzieci.

Więcej